onsdag 5. juli 2006

Kvalneset



På Kvalneset på øya Runde ligger Runde Fyr. Dette har nå blitt turistforeningshytte, og er et flott turistmål. I 2004 hadde BioFoto, forening for naturfotografer, årsmøte for avdeling Sunnmøre. Tidlig lørdags morgen var det et nydelig vær, og vi kunne ikke komme ut raskt nok.

Jeg endte opp med motlysbilde, og en av de gamle bygningene ved fyret ble valgt ut som motiv. Jeg har benyttet to lag med graderte gråfilter for å kontrollere lyset i bildet, og jeg måtte stadig bevegen meg sidelengst fordi solen flyttet på seg. Jeg ville at den skulle bryte taket. Morgentåken i retning Ålesund laget en spesiell lysbrytning, og den blå himmelen er så blå den kan bli om morgenen.

Mens jeg arbeidet med motivet hadde jeg den oppfatning at "noe" manglet i bildet. Brått kom én av de andre naturfotografene spaserende, og han fikk raskt beskjed om å stå stille. Noen eksponeringer ble gjort, og bildet ble som vist. Jeg har ikke gjort vesentlig etterarbeid med bildet, og dette er så godt det kan bli produsert rett i kamera.

Bildet vant "Vinnerbildet" i magasinet Fotografi. Jeg innrømmer gjerne at dette var stas!

Ingen kommentarer: