onsdag 10. februar 2010

Lundeura

Øya Runde er lett tilgjengelig for de fleste, da det er korte avstander fra parkeringsplass og evt. overnattingssteder. Bare se turbeskrivelser her: http://www.runde.no/fjellturar.htm Det er både vandrehjem, campingplass og turistforeningshytte på øya. Som medlem i Turistforeningen har jeg overnattet noen ganger på Runde Fyr, jfr: http://www.turistforeningen.no/alesund/cabin.php?ca_id=527&fo_id=5846

For naturfotografen er det motiver over alt, men skal man ha bilder av lunden, er lundeura stedet på ettermiddag/kveldstid. Siden jeg bor relativt nært Runde, har det blitt en del turer til øya i hekkesesongen, og antall bilder av Lunde har blitt flersiffret. Utfordringen etterhver er å ta et bilde som skiller seg ut fra det mange øvrige bildene jeg [og mange andre] har av arten.

Bildet som her vises er tatt med en langt teleobjektiv, noe som gjør at dybdeskarpheten kan brukes kreativt. Den uskarpe fuglen i fremgrunnen danner rammen mot den andre, og dette kan gi litt rom for ettertanke. Bildet ble ikke bare en gjengivelse av arten, men noe mer. For meg ble dette bildet ett av flere som formidler mer enn artsbilder gjør alene.

Ny sesong kommer "snart" opp, og dersom du treffer meg i Lundeura har jeg som regel med litt kaffe, og en kopp ekstra. Vel møtt!

1 kommentar:

hansenfoto.no sa...

Bra bilde. Jeg så ikke den uskarpe fuglen før jeg leste det i teksten. Optisk illusjon....